Poprawne wypowiadanie się w piśmie jest czynnością złożoną, na którą składa się poprawność ortograficzna (z interpunkcją łącznie), gramatyczna, semantyczna, stylistyczna i kompozycyjna. Najważniejszą ze wszystkich elementów poprawności pisania jest poprawność ortograficzna, bowiem od zapisu wyrazu zależy stopień zrozumienia tekstu.
Niepoprawny zapis powoduje jego błędne rozumienie. Podstawowym celem nauczania ortografii wg J. Malendowicz jest wytworzenie u uczniów nawyku ortograficznego pisania, które powinno stać się czynnością automatyczną. Dzieci w klasach I - III uczą się podstawowych zasad poprawnej pisowni i wyrabiają sobie czujność ortograficzną. Test przygotowałam w celu sprawdzenia kompetencji ortograficznych uczniów klas II. Wyniki pozwolą wyciągnąć wnioski do dalszej pracy dydaktycznej nad ortografią w klasach I - III.
opracowała: mgr Anna Pograniczny nauczyciel nauczania zintegrowanego w PSP Nr 6 w Starogardzie Gdańskim
Test sprawdzający kompetencje ortograficzne uczniów klas II PSP
1 Wyszukaj w chmurce wyrazy z „rz” i zapisz je w odpowiednich miejscach w tabelce.
wrzos krzak morze rzepa
rycerz rzeka lekarz brzeg rzeczy
„rz” wymienne „rz” po spółgłoskach „rz” niewymienne ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ............................... ...............................
2. Wpisz brakujące litery o, u, rz, ż, sz, h, ch na trasie szlaku ortograficznego.
....mura g....ral
dr....żka ....umor ż....łw p....czoła
c...rka b....eg kuk...łka
gr...szka
3. Nadaj dzieciom imiona.
KASZ – ŁU CHAŁ – MI STY – JU – NA
............................... .................................. ...............................
NI – MO – KA NA – ŻY – GRA
............................................... ................................................
4. Podpisz obrazki (wyrazy z ś, ć, ń)
9
.............................. .................................... ..........................
5. Wyjaśnij pisownię wyrazów z ó, ż. dróżka bo ..................... główka bo ..................... wstążka bo ..................... kółko bo ..................... pieniążek bo........................ żarówka bo .................... pióro bo .............................. uważny bo .....................
6. Uzupełnij zdania czasownikami w czasie teraźniejszym. Chłopiec ...................... (malować) obrazek. Mama ........................ (opiekować) się dziećmi. Liść ....................... (wirować) na wietrze.
7. Uzupełnij wyrazy z lukami .Wpisz brakujące litery (u,ó,ż,ę ą) Pan Jęd....j kupił swojej żonie na ....rodziny nowe ....elazko. Włożył je do p...dełka i pięknie obwiązał ż...łtą wst...żeczką. Z dumą wr...czył żonie i złożył ....yczenia. Żona podziękowała i zaczęła prasować koszule mę...a.
8. Napisz poprawnie liczebniki. 60 6 500 300 50 .................. ................. .................... ................... ................
9. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy z przeczeniem nie.
bezpieczny - ..................... ładny - ................................. uważny - ............................. porządny - ........................... grzeczny - ............................
10. Uzupełnij zdania rzeczownikami w odpowiedniej formie. Anaruk mieszka w .............................(Grenlandia). Asia w wakacje pojedzie do .........................(Anglia).
|